22 aprilie 2014

Sarabanda



Cu ochii strînşi de miopie îşi privește zîmbind copiii desenaţi frumos dormind ghemuiţi şi, cu mişcări nesigure matinale, după ce-a pipăit creionul cărbune, Aglaja îşi schiţează picioarele şterse cu o radieră, ca să încapă cu toţii în patul de-o persoană. Fără să facă prea mult zgomot, pune cu grijă primul picior pe podea și îi încearcă reflexele. La fel face și cu al doilea. Dînd să se ridice, un colț al cuverturii de pe pat îi înconjoară mijlocul subțire precum un tentacul de caracatiță uriașă care o trage sfios și moale înapoi în pat. Știe sigur că trebuie să mai zăbovească o vreme țintuită locului și caută cu privirea ceva de făcut. Își aduce aminte de poveștile cîntate și desenate copiilor înainte să adoarmă. Întinde mîna spre teancul de pe noptieră cu Guguștiuca pe tocuri de plexiglas și Pindijelul mov cu picățele verzi care-a fugit din supă. Repetă în gînd refrenul guguștiucei, glugluglu, am zburat prin toată lumea, și de-acum, gluglu și glu și glu, nu mai e de făcut nimica. Cîteva molii bat milisecundar aerul din înălțimea camerei. Împunge cu degetul arătător cuvertura patului și pare că doarme dusă iar cu degetele mari de la picioare caută mîngîierea papucilor de catifea neagră pariziană de la marginea patului. Încet, încet se îndreaptă spre baie ocolind șipcile cîntătoare din podeaua veche să nu-i trezească brusc pe copii. Oglinda mare de deasupra chiuvetei îi primește treptat chipul în ramă. Nu caută detalii în ea, că oricum e prea devreme să-și pună ochelarii pe nas. În borcanul cu periuța și pasta de dinți, pe-o fîntînă arteziană, doi tineri se sărută. El o privește și-i oprește rotunjimea obrazului în palmă. Știi,spune el, o să ne despărțim, după ce-o să ne iubim și-o să ne urîm nepămîntean, primești? Aglaja se uită în irișii lui și vede adînc liniștea singurătății în care își desenează cu un creion cărbune, în fiecare dimineață, chipul într-o oglindă, deasupra unei chiuvete și, cu ochii strînși de miopie, urmărește doi fluturi bătînd aerul cu aripile lor aproape strîmte.

                                                                   Simona Toma